O majmunima i ljudima, 2010.

Majmun na ovim prikazima dobro ilustrira ambivalentnost svoje simbolike: s jedne strane zatočen u kružnom kretanju prirode, za razliku od nadmoćnog položaja čovjeka, s druge strane okreće prema nama lice, a ne samo golu stražnjicu koje se ne srami kao Adam, i ukazuje na znanja koja omogućuju „razračunavanje“ sa svijetom. „Umjetnost je majmun prirode“, a majmun  je imitator čovjeka, onaj koji stoji između životinjskog carstva, nesamosvjesnog i utopljenog u prirodni ciklus, i ljudskog carstva, carstva spoznaje o sebi i svijetu oko sebe. Majmun je istovremeno simbol životinjske slobode, čovjeku uskraćene nakon što je jeo sa stabla spoznaje i onog što taj kobni zalogaj omogućuje: znanja i vještine.


 O majmunima i ljudima



Il sogno



Corpse flower



O majmunima i ljudima operira s dvije razine osjetilne spoznaje: jedna je životinjska, bazična i neposredna, druga je posredovana, tehnički „unaprijeđena“ lupom i gramofonom, distorzirana logikom foto-objektiva. Ona istovremeno sugerira zapadnjački pogled na svijet: znanstveni imperativ objektivnosti, zapravo odcjepljenje od tkiva svijeta, koje se objektivizira, i zauzimanje nadmoćne pozicije spoznajnog subjekta. Svijet je divljina koju treba spoznati i pripitomiti. Na rubovima renesansnog popločenja buja nepripitomljeni „drugi“, tropska džungla i njeni divlji stanovnici…

Ana Kutleša, iz uvodnog teksta O majmunima i ljudima, Galerija SC, 2010.


Sapere (kušati, znati)


No comments:

Post a Comment